L’atenció integrada social i sanitària, imprescindible per a què el sistema doni resposta a les persones
Sota el títol “Els avenços en l’atenció integrada social i sanitària: nou model i experiències a Catalunya”, el CSC va celebrar, el 20 d’abril, una nova sessió tècnica, que va tenir com a eix central aquest nou model d’assistència. Es tracta d’una eina estratègica per garantir una resposta de qualitat i equitativa a les persones amb necessitats d’atenció, com les persones grans, amb discapacitat, amb problemàtica social derivada de salut mental i, de manera general, totes les persones amb necessitats complexes. Els experts que van participar van coincidir en la importància d’aquest model per millorar la qualitat assistencial del sistema.
La sessió es va iniciar amb la participació de José Augusto García Navarro, director general del CSC, amb la ponència “Avenços en el debat internacional i nou model d’atenció integrada”. García Navarro va aportar un context global de l’atenció integrada. Segons va explicar el director general del CSC en la seva intervenció, les dificultats per a la posada en marxa de manera decidida d’aquest model es deuen, sobretot, a un seguit de resistències del sistema. “La integració del model d’atenció integrada és complexa perquè es requereix un canvi de mentalitat i de sistema, i existeixen nombrosos condicionants polítics i socials molt complicats”, va explicar. “Tenim un paradigma de resposta sanitària que no funciona. L’atenció integrada és un servei múltiple i hem de tractar la persona globalment. L’atenció social i sanitària suposa un canvi perquè tracta persones, no malalties”, va afegir.
En segon lloc, va intervenir Eva Cabanillas, cap de Secció d’Acollida i Prestacions socials del Servei d’Acció Social i Comunitària de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, amb la ponència “L’experiència de la integració social i sanitària en les cures de llarga durada al Prat de Llobregat”. Durant la seva intervenció, Cabanillas va compartir l’experiència pilot d’atenció integrada, que es va posar en marxa al municipi pratenc el 2021, amb què es presta una millor atenció a aquelles persones amb complexitat social i sanitària que rebien atenció per part dels serveis d’atenció primària de salut i social a domicili ateses per un dels centres d’atenció primària de la localitat. Segons va explicar Cabanillas, “algunes de les claus del nostre projecte són la formació, el telèfon i correu directe, disposar d’un pla d’intervenció consensuat i comptar amb un servei d’urgències 24/7 sanitàries i socials. A més, treballem en xarxa”, va apuntar.
Finalment, María Miquélez, cap de la Unitat de Treball Social de Badalona Serveis Assistencials (BSA), va participar amb la ponència “La integració de l’atenció sanitària i a la dependència a Badalona Serveis Assistencials”. Miquélez va compartir l’experiència d’un model col·laboratiu de la unitat de treball social de BSA, va aportar el context actual en el municipi i quins són els beneficis del model que estan posant en pràctica. Miquélez va fer una crida a la necessitat de posar en marxa aquest nou model que aporta tanta satisfacció al pacient i millora la resposta del sistema cap a les persones, malgrat les reticències d’algunes veus del sector. “La mirada social i la sanitària tenen més punts en comú del que sembla. L’atenció integrada no s’ha instaurat plenament perquè ens costa canviar, però després de tot el que vam viure amb la covid, no podem perdre més temps.”
La sessió va ser moderada per Victòria Coll, directora executiva d’Envelliment i Benestar.