Es fan oficials les funcions dels i les professionals de l’educació social i la integració social als centres educatius
Un grup de treball liderat pel Departament d’Educació i amb la participació de diferents perfils socioeducatius als centres han acordat les seves funcions després d’un procés que ha durat gairebé tot el curs 2022/23.
S’han definit i diferenciat totes les funcions tant dels educadors/es socials com dels integradors/es socials als centres educatius i s’han avaluat les funcions i tasques de la resta de perfils socioeducatius als centres, amb l’objectiu de no duplicar responsabilitats i d’aconseguir un treball òptim, compartit i en xarxa en benefici de tota la comunitat educativa, des de l’alumnat i les famílies fins al professorat i l’entorn.
Aquestes són les funcions:
Funció 1: garantir que l’acollida al centre educatiu de l’alumnat i les famílies en situació de vulnerabilitat social es desenvolupi en un entorn segur i protector, amb un tracte afectiu i una atenció personalitzada.
Funció 2: vetllar que l’alumnat assoleixi un desenvolupament educatiu, personal i social equilibrat i beneficiós, motivant-lo i acompanyant-lo, en col·laboració amb la família.
Funció 3: col·laborar en l’atenció, detecció i prevenció de situacions i conductes de risc de l’alumnat així com en la mediació i resolució de conflictes.
Funció 4: col·laborar amb l’equip directiu davant situacions d’absentisme de l’alumnat, d’acord amb els protocols establerts en coordinació amb el treballador social de l’EAP en el marc de la comissió d’absentisme del municipi.
Funció 5: donar suport als tutors/es en la relació amb les famílies i l’entorn i fer un acompanyament a aquelles que es trobin en situació de vulnerabilitat o risc social.
Funció 6: acompanyar els infants i adolescents en el desenvolupament, autonomia, responsabilitat i habilitats interpersonals i socials que contribueixen a l’equilibri i autoestima personal, en el respecte i la valoració de les altres, així com en el compromís i participació en l’entorn.
Funció 7: afavorir la integració de l’alumnat en els principals contextos de socialització: escolar, formatiu, laboral, sanitari, esportiu, de lleure i cultural, respectant el seu entorn social i cultural.
Funció 8: col·laborar en l’impuls i coordinació de les actuacions amb tots els agents del territori que integren la xarxa socioeducativa i de salut.
Funció 9: promoure el desenvolupament dels protocols del Departament d’Educació i programes específics de Salut, d’Igualtat, de prevenció de violències i les actuacions del Pla Educatiu d’Entorn.
Funció 10: desenvolupar la corresponsabilitat i parentalitat positiva implicant les famílies en l’itinerari educatiu dels infants i joves així com promovent la seva participació en el centre.
Funció 11: aportar mirades socials a la funció educativa, promovent l’escola per a tot l’alumnat i l’escola democràtica, en el marc de la comunitat educativa.