Nova eina per a detectar casos de violència infantil

Tot OK? és un servei públic, confidencial i gratuït que opera les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, accessible per a professionals, ciutadans i especialment les víctimes que cerquen ajuda o orientació en l’àmbit de les violències contra la infància i l’adolescència.
Darrere de Tot OK? hi ha l’equip que atén les trucades d’Infància Respon. Aquesta unitat està integrada per perfils professionals que inclouen psicòlogues, educadores socials, treballadores socials i pedagogues, que s’encarreguen d’oferir orientació, prevenció i detecció en situacions de risc o desemparament.
La ciutadania pot comunicar sospites o situacions de violència contra nens, nenes i adolescents. Es tracta d’una ampliació del telèfon Infància Respon (116 111) que incorpora com a vies de contacte un xat en línia i el servei de missatgeria WhatsApp, en fase de proves. L’objectiu del portal és prevenir les violències contra la infància i l’adolescència per protegir les víctimes i alhora oferir recursos i informació sobre aquesta problemàtica.
El web s’estructura en 5 espais, segons l’edat i perfil de la persona usuària: “nens i nenes”, “adolescents”, “joves”, “professionals de l’àmbit de la infància” i “ciutadania”, amb llenguatge adaptat a les edats i els coneixements. A més de les vies de contacte, totok.cat inclou una secció de recursos així com articles vinculats a aquesta temàtica.
Aquesta nova eina persegueix els objectius següents:
- Fer aflorar situacions de risc, especialment entre infants i adolescents.
- Adaptar els canals de comunicació als que utilitzen habitualment adolescents i joves.
- Guiar els infants, adolescents i joves que estan patint violència en la comprensió de la seva situació.
- Orientar professionals i ciutadania sobre com detectar i denunciar les situacions de risc.
- Ser un espai per a les consultes anònimes, amb l’opció de deixar les dades de les persones afectades.
Les problemàtiques que s’aborden al servei inclouen el maltractament físic i psicològic, la negligència, l’abús sexual, l’assetjament escolar o el ciberassetjament, entre altres. A més, el servei també està disponible per a casos on els menors d’edat ja tenen seguiment de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència.
Pel que fa a casos nous, les professionals d’Infància Respon s’encarreguen de fer l’exploració i la recollida de dades, així com la valoració dels indicadors de risc i desemparament. Segons aquesta diagnosi, orienten la persona usuària o deriven el cas a altres serveis per garantir una resposta adequada i coordinada. En els casos d’assetjament escolar, per exemple, s’adreça el cas a la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV); quan es tracta d’una situació de risc greu o moderat i en funció dels indicadors detectats, s’orienta a serveis socials, cossos policials, serveis de salut, escola, etc.
Pels casos de risc greu o que requereixen una atenció immediata que garanteixi la protecció de la víctima, Infància Respon trasllada el cas a la Unitat de Detecció i Prevenció del Maltractament Infantil (UDEPMI). Aquest equip activa els recursos que assegurin una protecció urgent i es coordina amb les unitats d’altres departaments implicades en la detecció i la intervenció en matèria de maltractaments infantils (xarxa de centres sanitaris, Mossos d’Esquadra, centres educatius i serveis socials d’atenció primària), així com de l’àmbit judicial i de la Fiscalia. Conjuntament amb aquests agents amplien i avaluen la informació rebuda per derivar o activar el servei adequat i per adoptar mesures de protecció quan són necessàries per la seguretat de la víctima.
En el cas que es valori fer un desemparament preventiu per protegir l’infant, s’activa el circuit per ingressar-lo en un centre d’acolliment, en coordinació amb el centre i el servei de trasllats de la DGAIA.